Hoe staat mantelzorg ervoor in 2021 en wat betekent dit voor de toekomst?

Hoe staat mantelzorg ervoor en wat doet MantelzorgNL in 2021? Een samenvatting uit het jaarplan MantelzorgNL 2021  MANTELZORG: GEWOON ÉN BIJZONDER

MantelzorgNL staat er voor dat mantelzorgers kunnen zorgen op een manier die bij hen past en dat mantelzorgers de zorg kunnen combineren met andere activiteiten. Het landelijk en gemeentelijk beleid laat ondanks vele inspanningen in de afgelopen jaren zien dat we er nog niet zijn. Daarom zetten we ons ook in 2021 weer in voor mantelzorgers.

Wat is de stand van zaken?
Sinds de invoering van de Wmo zijn de lokale verschillen in ondersteuning van mantelzorgers flink toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Cultureel Planbureau en de Nationale Ombudsman.

Betere informatie, cliëntondersteuning en meer regie vanuit de overheid is nodig om de knelpunten in de zorg weg te kunnen nemen. Dit horen wij ook van mensen die de Mantelzorglijn bellen en van onze adviseurs die in nauw contact staan met gemeenten en regionale/ lokale organisaties.

Nieuwe uitdagingen
Uitdagingen waar we de komende tijd mee te maken krijgen

In het meest extreme scenario verdubbelt de vraag naar mantelzorg in 2040 in onze participatiesamenleving.
  • Het aantal ouderen met een migratie-achtergrond groeit. De ontwikkelingen in de zorg gaan door en zijn gericht op langer zelfstandig thuis wonen, langer thuis zorgen en meer inzet van technologie. Voor de mantelzorger betekent dit meer taken en meer verantwoordelijkheden.
  • Geen homogeniteit: verschillen tussen regio’s en verschillen tussen doelgroepen vragen om goede maatwerkgesprekken en het voorop stellen van welzijn en welbevinden; ook in financiering.
Corona bracht ons het afgelopen jaar in crisis. Het liet ons zien wat de gevolgen zijn van een tekort aan professionele zorg en ondersteuning. Het was alsof we een blik in de toekomst mochten werpen wat ons te wachten staat. En maakte ook duidelijk hoe belangrijk het is om de belanven van mantelzorgers te blijven behartigen.

Plannen voor 2021
Ook in 2021 is de vereniging MantelzorgNL dé spreekbuis en belangenbehartiger van mantelzorgers in Nederland. De stichting MantelzorgNL biedt diensten en producten aan waarmee organisaties, overheden en bedrijven het niveau van mantelzorgondersteuning op peil kunnen brengen en houden. Casa Zorg volgt deze plannen zo goed mogelijk en anticipeert binnen de mogelijkheden van de organisatie naar een optimale samenwerking tussen mantelzorger en organisatie.

MantelzorgNL stelt in 2021 de volgende doelen centraal:
  • Mantelzorgers worden herken en erkend
  • Mantelzorg is een vrije keuze
  • Ondersteuning van mantelzorgers in Nederland is van een goed niveau
  • Lokaal is sprake van een krachtige ondersteuningsstructuur van ter zake kundige organisaties
We lichten een aantal activiteiten uit:
  • Deelname aan de campagne Deel je zorg van het ministerie
  • Betere vindbaarheid van de Mantelzorglijn (toename van telefoontjes)
  • Aandacht voor de Tweede Kamerverkiezingen
  • Ontwikkeling van een online community, waar mantelzorgers terecht kunnen voor lotgenotencontact
Natuurlijk blijven we ons ook in 2021 inzetten voor de verdere professionalisering in de branche. Nieuw is de aandacht die we willen besteden aan ‘positieve gezondheid’

Samenwerken
Met deze doelen en activiteiten versterken we de positie van mantelzorgers in Nederland. Dit doen we niet alleen, maar samen met veel betrokkenen bij de gemeenten, steunpunten, het Ministerie van VWS, werkgevers, werknemers én de vrijwillige mantelzorgers zelf.
door Arthur van Cadsand 01 apr., 2021
Nieuw normenkader om hoeveelheid huishoudelijke hulp vast te stellen 22-12-2020, 13:45 (Bron; maatschappelijke zaken gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren) Maatschappelijke zaken HBEL gebruikt vanaf 2021 het KPMG-normenkader om vast te stellen hoeveel hulp bij het huishouden iemand nodig heeft. Dit objectieve normenkader kan leiden tot wijzigingen in de huidige indicatie van inwoners, die vóór 2021 al gebruik maakten van hulp bij het huishouden. Kijk hier voor een kort overzicht in de uitgebrachte folder. Waarom een nieuw normenkader Het bepalen van de hoeveelheid hulp bij het huishouden moet objectief gebeuren. Tot voor kort werd hiervoor het normenkader van het CIZ uit 2006 gebruikt. Dit normenkader was oorspronkelijk bedoeld voor hulp in het huishouden in een verzorgingshuis. Inmiddels is dit normenkader verouderd en minder geschikt voor andere woningen en mensen die zelfstandig wonen. Daarvoor is het KPMG-normenkader een beter en actueler hulpmiddel. Dit kader is in 2019 getoetst en in orde bevonden door gerechtelijke instanties. Uitgangspunt normenkader Het normenkader van KPMG gaat uit van een basismodule van 108 uur per jaar voor hulp bij het huishouden per woning. Meestal is dit aantal uren per jaar toereikend voor een (voldoende) schone en leefbare woning, maar de persoonlijke situatie van iemand is hiervoor bepalend. Zo spelen belemmeringen, de samenstelling van een huishouden en de kenmerken van een woning ook een rol. Op basis daarvan kan de omvang van het aantal uren naar boven of naar beneden worden bijgesteld. Deze aspecten bespreekt u met de Wmo-consulent. Zo kijkt u samen met de consulent of er in uw situatie factoren van invloed zijn om af te wijken van de basismodule. Normenkader Huishoudelijke hulp 1. Resultaat ‘Schoon en leefbaar huis’ Basissituatie. Volledige overname: 108 uur per jaar. Minder inzet. Bij eigen mogelijkheden client en/of netwerk: -/- 23 uur. Meer inzet. Beperkingen en belemmeringen patiënt Enig extra inzet +26 uur Veel extra inzet +52 uur Samenstelling huishouden +26 uur Extra kamer ‘in gebruik’ +16 uur Extra kamer ‘niet in gebruik’ +4 uur Extra vervuiling huisdier +13 uur Overige kenmerken +13 uur 2. Resultaat ‘wasverzorging’ Overname was eenpersoons huishouden: 30 uur per jaar. Overname was tweepersoons huishouden: 37 uur per jaar. Overname strijken (een- of tweepersoons): 17 uur per jaar. Minder inzet. Eigen mogelijkheden cliënt of netwerk: -/- 15 uur. Meer inzet. Extra wasmachine per week (t.g.v. beperkingen en belemmeringen cliënt): +14 uur. 3. Resultaat ‘Boodschappen’ Overname boodschappen: 44 uur per jaar Minder inzet. Eigen mogelijkheden cliënt: -/- 9 uur 3a. Resultaat ‘maaltijden’ Twee broodmaaltijden: +20 minuten per dag Warme maaltijd: +20 minuten per dag (Berekenen uur per jaar) 4. Resultaat ‘regie/organisatie, advies, instructie en voorlichting (AIV)' Regie/organisatie, AIV': 26 uur per jaar AIV (6 weken): 9 uur max 4a. Resultaat ‘kind zorg’ Maatwerk (tijdelijk) Overgangstermijn Wanneer u al vóór 2021 gebruik maakte van hulp bij het huishouden en wanneer de indicatie volgens het nieuwe normenkader lager wordt vastgesteld dan op basis van het oude normenkader, dan hanteren we een overgangstermijn. U heeft dan de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Loopt uw indicatie uiterlijk tot 31-12-2021 dan is deze overgangstermijn 3 maanden. Loopt uw indicatie langer dan deze datum dan is de overgangstermijn 6 maanden.
door Rijksoverheid VWS 01 jan., 2021
De Rijksoverheid heeft op zijn site onderstaande tekst gepubliceerd. Casa Zorg wil hier zijn steentje aan bijdragen door dit onder de aandacht te brengen en er actief aan te werken dat eenzaamheid geen "gewoon" onderdeel hoeft uit te maken van het ouder worden. Zie onderstaadn de tekst die de overheid heeft gepubliceerd. Aanpak eenzaamheid onder ouderen Meer dan helft van de mensen ouder dan 75 jaar zegt zich eenzaam te voelen. De overheid wil eenzaamheid eerder signaleren en de trend van eenzaamheid onder ouderen doorbreken. De overheid werkt hiervoor samen met veel partijen. Programma 'Eén tegen eenzaamheid' Op dit moment zijn in Nederland 1,3 miljoen mensen ouder dan 75 jaar. De verwachting is dat dit in 2030 2,1 miljoen mensen zijn. Met het programma ‘Eén tegen eenzaamheid’ wil de overheid eenzaamheid onder ouderen eerder signaleren en doorbreken. Maatschappelijke organisaties, gemeenten, bedrijven en ondernemers en de Rijksoverheid slaan hiervoor de handen ineen. Dit doen zij in landelijke en lokale coalities (samenwerkingsverbanden) tegen eenzaamheid. Er zijn in Nederland 355 gemeenten. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ondersteunt de oprichting van een lokale coalitie tegen eenzaamheid in elke gemeente. De aanpak binnen lokale coalities kan per gemeente verschillen. Vanuit een centrum tegen eenzaamheid wordt praktijkkennis ontwikkeld en verspreid. Ook komt er ondersteuning om lokale coalities te vormen. De coalities nemen het voortouw maar uiteindelijk is het heel de samenleving die iets kan doen om eenzaamheid onder ouderen te verminderen. Iemands eenzaamheid doorbreken, dat kunnen we allemaal. Actiepunten ‘Eén tegen eenzaamheid’ Het programma ‘Eén tegen eenzaamheid’ bevat de volgende actiepunten: Signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid Om eenzaamheid eerder te signaleren en bespreekbaar te maken voert VWS samen met de vele partners de volgende acties uit: Een campagne om eenzaamheid bespreekbaar te maken en de samenleving te activeren om van betekenis te zijn. Het begrip en bewustzijn over eenzaamheid in de samenleving vergroten. Mogelijk maken dat dat iedere 75-plusser jaarlijks een bezoek aan huis krijgt. De inrichting van meldpunten of digitale signaleringsnetwerken voor eenzaamheid bevorderen. Een voorbeeld van een digitaal signaleringsnetwerk is een seintje als iemand zijn of haar post niet meer opent. Risicogebieden in kaart brengen. Zo zijn mensen met een verhoogd risico op eenzaamheid sneller en gemakkelijker te benaderen. 24 uur per dag telefonisch en per chat een luisterend oor voor mensen die dat nodig hebben. Bevorderen dat per gemeente een sociale kaart komt die de activiteiten in beeld brengen. Verkennen welk instrument geschikt is om eenzaamheid vast te stellen. En daarmee de weg naar de juiste effectieve aanpak te vinden. Doorbreken en duurzaam aanpakken van eenzaamheid VWS streeft met landelijk en lokale coalities naar minder ouderen die zich eenzaam voelen. Bijvoorbeeld met de volgende acties: Gemeenten en lokale coalities ondersteunen met een pakket van mogelijke maatregelen. Hieruit kunnen zij een aanpak van eenzaamheid samenstellen die aansluit bij de lokale behoeften en omstandigheden. VWS ontwikkelt trainingen en richtlijnen voor professionals. VWS zet in op positief en vitaal ouder worden door de verbinding te leggen met het programma ‘Alles is gezondheid…’. VWS organiseert activiteiten, zoals een cursus actief blijven na je pensionering. Eenzaamheid voorkomen door de fysieke infrastructuur daarop in te richten. Denk aan woonvormen, buurtwinkels en veiligheid op straat. Een breder en gevarieerder aanbod van vernieuwende oplossingen voor eenzame mensen. Bijvoorbeeld beeldbellen, sociale robots, VR-brillen, platforms voor hulpvragen en aanbod en nieuwe vormen van dagbesteding. Deze oplossingen kunnen helpen eenzaamheid te voorkomen en te bestrijden. Download hier de brochure van het ministerie VWS met het samengestelde actieprogramma
Share by: